lørdag 20. juni 2009

Natt?

Klokka er litt over halv fem på morran. Jeg skal på jobb om ikke så alt for mange timer, og jeg hører jungelen som våkner til liv utenfor vinduet mitt. Både jungel-jungel med fuglekvitter, kvister og kvast, og byjungel, med trikker, trapper og tullekopper.
Jeg har vært i Fredrikstad i ca halvannet døgn, og gjort ting som folk flest gjør på tre dager. Da jeg plutselig var tilbake i Oslo på søndag kveld, var det nesten litt nedtur, fordi det føltes så tomt her. I Fredrikstad var det fantastiske folk over hele, og her i Oslo har flesteparten rømt fra byen. Kollektivet er sommertomt; Erik er den eneste som er hjemme, og han har jeg sett en kveld, (som varte i ca tre timer) av ti dager. Da jeg klagde litt til Maddis over at det føltes som om jeg ikke var like glad i Oslo, og at jeg kjente meg litt ensom, forklarte hun det på denne måten: "Det er bare fordi du liker mennesker bedre enn du liker Oslo." Og jeg tenkte: "Jøss, ja. Det er kanskje sånn det henger sammen? Da er det jammen godt at de fleste menneskene kommer tilbake til Oslo når sommeren er over!" Misforstå meg rett, jeg liker fortsatt Oslo, og sommer er fortsatt favorittårstiden. Nå står det kald kakao og fem tomme krus
på stuebordet, og jeg trøster meg med at det fortsatt er igjen noen herlige mennesker som jeg kan kose meg med.

2 kommentarer:

Pål Rake sa...

Oslo er noe av det rareste som finnes.

Rebecka Marie sa...

Du er ganske rar du også, Pål. ;) Men jæ liker dæ alikevæl.
Litt sånn som med Oslo.